نت هایی که عطر ها می نوازند!
شاید کلمه ی نت رو فقط برای موسیقی شنیده باشید,اما لازمه بدونید که این واژه در مورد عطر ها هم به کار میره.
عطر ها با توجه به فرمول ساختشون دارای سه نت آغازین،میانی و پایانی هستند و این نت ها هویت هرعطر رو مشخص می کنند.نوت های ابتدایی و انتهایی اصولا ماندگاری کمی دارند و ساخته شدند که فقط آغاز و پایان زیبایی رو رقم بزنند.نت آغازین در اولین برخورد عطر با پوست در فضا پخش میشه و نت پایانی هم هنگام خشک شدن عطر خودش رو نشون میده.
اما نت های میانی قضیه شون فرق داره,نوت های میانی زیربنای رایحه ی عطر رو تشکیل میدن و زمان بیشتری هم قابل استشمام هستند.پس در خرید عطر ها توجه کردن به نت های میانی خیلی مهمه.
در خرید آنلاین عطر ها این اطلاعات خیلی به کار شما میان,چرا که که در خرید آنلاین امکان بوییدن فیزیکی عطر ها وجود نداره و باید از روی مشخصات عطر که به صورت نت ها نوشته شده عطر مورد علاقه تون رو انتخاب کنید.
سازنده های اصلی عطر عصاره و الکل ها هستند که نسبت این دوتاست که قسمت و ماندگاری عط رو تعیین میکنه.الکل ماده ای فراره و این به این معنیه که هر قدر میزان الکل در عطر ها بیشتر باشه مانزگاری شون هم کمتر میشه.
پس چرا از الکل در عطر استفاده میشه؟
وجود الکل باعث میشه رایحه ی عطری که استفتده کردین در فضا پخش بشه و بوی خوبی از شما به مشام برسه!
پس وجود الکل در عطر اونقدر ها هم بد نیست.
اما عصاره ها دلیل ماندگاری عطر ها هستند,عصاره ها ساختاری روغنی دارند که تا مدت ها بر روس لباس با قی میمونن.
از نظرمیزان الکل,عطر ها به چند دسته تقسیم میشن:
پرفیوم ها: پرفیو ها خالص ترین نوع عطر ها هستند که حداکثر عصاره رو دارند.اما مشکلشون اینه که قیمت بالایی دارند و تا حد زیادی هم نایاب هستند.
ادوپرفیوم ها: ادوپرفیوم ها نسبت به پرفیوم هادر دسترس تر اند و اغلب عطر های معروفی که به گوش همه مون خورده از این دسته هستند.
ادوتویلت ها: ادوتویلت ها خلوص کمتری نسبت به دو مورد بالا دارند و به همین علت هم ماندگاری متوسطی دارند,قیمت مناسبی که دارند باعث شده اغلب افراد از ادوتویلت ها برای استفاده ی روزانه استفاده کنند.
ادوکلن ها: کمترین خلوص در عطر ها مربوط به این دسته است.میتونید با استفاده ی این عطر ها بر روی نبض تون ماندگاری شون رو تا حدی افزایش بدین.برخی از آقایون پس از اصلاح از ادوکلن ها استفاده میکنند,اما بهتره این کارو رو انجام ندن! چون الکل موجود در ادوکلن ها ابدا برای پوست خوب نیست و افتر شیو ها گزینه های بهتری هستند.
هر فصلی بوی خودش رو داره!
در مورد انتخاب عطر سلیقه حرف اول رو میزنه,اما باید چیز های دیگه برو هم مد نظر قرار بدیم تا مناسب ترین انتخاب رو داشته باشیم.طبیعت همیشه منبع الهام انسان ها بوده و این قضیه به دنیای عطر ها هم نفوذ کرده.
فصل بهار با بوی گل ها عجین شده,پس در بهار سعی کنید با طبیعت همرنگ بشین و از عطر هایی با بوی گل ها استفاده کنید.
در فصل هایی مثل تابستون رایحه های سرد و خنک حس دل پذیری به آدم میدن
در فصل پاییز بوی چوب اولین چیزیه که به ذهن آدم می رسه!
در زمستان هم بهتره از رایحه های گرم استفاده کنید که تضاد زیبایی با سرمای هوا ایجاد کنه.
در فصل های گرم سال به دلیل اینکه تحرک مولکول های هوا بیشتره پخش شدن بوی عطر ها سریع تر و با شدت تر صورت میگیره,اما در فصل های سرد این قضیه برعکسه.
واژگان عطری!
از روی اسم بعضی از عطر ها میشه تا حدی به نوعشون پی برد! فقط لازمه که اون هارو بلد باشیم! اینجا برخی از اصطلاحات رایج رو در دنیای عطر ها بررسی می کنیم:
pour homme: این پسوند بر روی عطر های مردانه نوشته میشه.
pour femme:این پسوند مخصوص عطر های زنانه است.
*خود واژه یpour از نظر لغوی به معنی "برای" است,homme به معنی "آقا" وfemme به معنی "خانم" ترجمه میشه.
Noir:به صورت لغوی یعنی سیاه-اما در دنیای عطر ها نشان دهنده ی اینه که عطر دارای رایحه ی تلخ هست.
Nuit: (نویی تلفظ میشه) به معنی "شب" ترجمه میشه و رایحه ای مجلسی داره.
EDP: مخفف ادو پرفیوم
EDT:مخفف ادو تویلت
EDC: مخفف ادوکلن
Aqua: به معنی "آب" هست و همونطور که از اسمش مشخصه رایحه ی سرد و خنک داره.
Absolu: در انگلیسی به معنی "کامل" هست و بودن این واژه روی عطر یعنی عطر مورد نظر رایحه ی قوی تری نسبت به مدل های قبلی داره.البته پایه و اساس رایحه یکسانه ولی ممکنه تا حدی با هم تفاوت داشته باشند.
Vol:مخفف واژه ی volume به معنی "حجم"
Floz:واحد حجم مرسوم در عطر ها
*خودواژه یeau در فرانسوی به معنی "آب" هست, وقتی از این واژه به عنوان پیشوند استفاده میشه یعنی رقیق تر شده,مثل ادوپرفیوم ها که رقیق تر از پرفیوم ها هستند.
این واژگان از مرسوم ترین نوشته هایی هستند که روی عطر ها دیده میشه,در مباحث تخصصی تر گاهی اوقات به منبع طبیعی رایحه ی عطر هم اشاره میشه,منابعی مثل مشک،چوب،عود و خیلی موارد دیگه.
و در آخر،دنیای عطر ها دنیای بسیار جذاب و خلاقانه ایه,به همین خاطر بسته بندی عطر ها هم حرف اول رو در جذب مشتری میزنه.
پس شما با کمی توجه و دقت میتونید اطلاعات بسیار زیادی رو فقط از طریق ظرف عطرتون به دست بیارید!